Lietuvos architektų sąjunga

K.Reimeris, A. Garšvaitė Reimerienė, S. Norviliūtė Majerienė, G.Klimavičius, M.Nekrošius, A.Siaurusaitytė Nekrošienė, asist. M. Savickas. Rusų dramos teatras Astanoje

Architektai / Architects: “Trys A.M.” ir G.Klimavičiaus projektavimo firma “SUTI” (arch. K.Reimeris, A. Garšvaitė Reimerienė, S. Norviliūtė Majerienė, G.Klimavičius, M.Nekrošius, A.Siaurusaitytė Nekrošienė, asist. M. Savickas);
Adresas / Address: Astana (Kazachstanas)
Konkurso data / Competition date: 2010 m. kovas
Konkurso prizinė vieta / prize: pirma / Ist

 

PRIELAIDOS

Astana – tai naujoji Kazachstano sostinė, miestas, kuris tampa modernios  valstybės nauju administraciniu ir kultūriniu centru. Astanoje per trumpą laiką yra išvystytos milžiniškos apimties urabanistinės teritorijos, suformuotas naujas miesto centras, miestas įgavo naują struktūrą ir estetinę išvaizdą.
Projektuojant naują  Astanos Rusų dramos Teatrą, ypatingas dėmesis kreiptas į šiuos aspektus: esamą prestižinę sklypo vietą  ir urbanistinę šiuolaikišką aplinką,  stiprius vizualinius – urbanistinius ryšius su Prezidentūra, Prezidento parku, Taikos piramide, kitoje upės pusėje statomu Operos teatru ir planuojama biblioteka, į Rusų dramą, literatūrą, teatrą – kaip gerai žinomą, svarbią ir plačią pasaulinės kultūros dalį, apimančią nuo klasikinio iki eksperimentinio teatro – nuo Čechovo „Vyšnių sodo“, Mejercholdo eksperimentų bei didžiojo reformatoriaus Stanislavskio iki šiuolaikinių mūsų dienų Rusų dramos reiškinių.
Teatras – tai ir veidrodis, atspindintis gyvenimo realijas, kurios gali būti malonios ir komiškai linksmos, bet gali tapti nepatogiomis kaip tiesa ar tragiškai liūdnomis.
Teatras – tai ne tik žiūrovai ar vakaro misterija. Teatras – tai aktoriai, režisieriai, direktoriai ir mechanikai, sekretorės, valytojos ir inžineriai. Teatras –  tai kultūrinė mašina, kurios varomoji jėga yra žmogaus siela ir valia (krištolas ir deimantas).  Tai kasdienybė ir kasdieninis stebuklas, tai funkcija ir ryšiai, kurie turi būti patogūs ir humaniški.
Formuojant pastato koncepciją, buvo iškeltas uždavinys sukurti moderniajai Astanai pastatą kaip šiuolaikišką, lengvai atpažįstamą ikoną, pastatą, kuris kaip multikultūrinis centras galėtų būti pritaikytas kultūros sklaidai kaip komercinis simbolis. Toks pastatas taptų kultūrinio gyvenimo traukos centru, vienu iš kultūrinio gyvenimo katalizatorių, objektu, pagyvinančiu aplinkinės miesto zonos viešą gyvenimą. Projektuojamame pastate esančios multikultūrinės erdvės paverstų teatrą ir dailės, muzikos bei literatūros centru. Erdviškai nagrinėta teatro – kaip lokalaus kvartalo akcento svarba, atsižvelgiant į aukštybinį foninį perimetrinį užstatymą kaimynystėje.
Visa tai mūsų inspiracijos paverstos į projektą.

SITUACIJA

 Objekto statybai skirta reikšminga ir prestižinė vieta Astanos miesto centre. Sklypas sudaro neatsiejamą pagrindinės urbanistinės ašies sudėtinę dalį. Pastatas iškils prezidentūros kaimynystėje, kartu su būsimuoju Kazachų nacionaliniu dramos teatru sudarydamas simetrišką erdvinę kompoziciją. Būsimasis objektas bus betarpiškai apžvelgiamas erdvėje įvairiais rakursais iš žmogaus akių lygio, judant automobiliais, taipogi matomas ir iš netoliese esančių aukštybinių pastatų bei nuo ypatingos valstybinės ir miesto svarbos pastatų (Prezidento rūmų, Operos teatro). Sklypo landšafto formavimo sprendime aiškiai vyrauja spindulinė kompozicija, kurios centras sutampa su prezidentūros pastato dominante.

PAGRINDINĖ ARCHITEKTŪRINĖ IDĖJA

Remdamiesi inspiracijomis, įvertinę sklypo savybes, siūlome  ikoninę, erdvėje vizualiai aiškios  formos kompoziciją, kuri savo išraiškinga ir unikalia forma būtų lygiaverčiai, bet vis kitu netikėtu rakursu suvokiama iš visų pusių, veiktų aplinką kaip savotiška erdvinė skulptūra, turinti daugelį simbolinių prasmių.  Pasirinkta bazinė simbolinė pirmojo pjovimo deimanto forma (tai pirminis  pjovimas, nuo kurio deimantas virsta briliantu, ir nuo kurio šlifavimo būdu išgaunamos visos kitos brilianto formos), ši pirminė forma (mintis) transformuojasi erdvėje į sklendžiančią erdvėje formą (konsolę), tarsi sklendžianti „pirminė  kūrybinė  mintis“ transformuojasi į „dramą“, kuri virsta į auksinę veidrodinę plokštumą po konsole nuo pagrindinio įėjimo pusės. Tai veidrodis, kuriame kiekvienas žiūrovas ateidamas pamatys savo atvaizda, nes teatras kaip veidrodis – reflektuojantis mus pačius, t.y. žiūrovą. Aplink teatrą – „deimantą“ suformuojama trikampio formos, kelių lygių, reprezentacinė teatro aikštė, iš esmės nekeičiant šiuo metu sklype formuojamojo parko struktūros ir vertinant būsimuosius pėsčiųjų bei transporto srautus, pastatas projektuojamas tarp nutiestų takų, pagrindinis įėjimas nukreipiamas link pagrindinės gatvių sankryžos, centrine ašine linija bei tūrio kompoziciniu judesiu reaguodamas į urbanistikai išreikštas miesto ir prezidentūros rūmų formuojančias ašis. Aikštėje numatomas simbolinis Vyšnių sodas bei formuojamas vandens baseinas – gyvas veidrodis, iš pagrindinio foje fasado pusės, kuris yra matomas iš visų aukštų didžiosios salės fojė, bei iš mažosios salės foje.

GENERALINIS PLANAS

 Pagrindinis patekimas į pastatą orientuojamas link šiuo metu esančios gretimų gatvių sankryžos bei netoliese esamos visuomeninio transporto stotelės, pagrindine kryptimi pasirenkant  link prezidentūros nukreiptą urbanistinę ašį. Funkciškai atskirti transporto srautai nuo pėsčiųjų takų, numatyta taksi bei VIP automobilių su keleiviais privažiavimo galimybė betarpiškai prie pagrindinių įėjimo durų. Aptarnaujantis transportas atskiru keliu nukreiptas į žemesnį pastato lygį. Išnaudojant esamą reljefą sklype formuojamas pastato stilobatas virsta į kelių lygių trikampę lokalią aikštę aplink pastatą, pritaikytą rekreacinėms reikmėms, žemesniajame aikštės lygyje, nuo upės pusės po „deimanto“ briaunomis formuojamas dirbtinis vandens telkinys ir sodinamas vyšnių sodas, integruotas į pastato ir aikštės kompoziciją,  pastato srautai susiejami su numatytomis judėjimo kryptimis ir aukščiais sklype. Pastato sprendimas pratęsia vystomas landšafto architektūros idėjas, tampa neatsiejama žaliojo parko kompozicijos dalimi. 

PASTATO TŪRIO FORMAVIMAS

Aiškaus tūrio kompozicinis sprendimas padeda pasiekti pastato išskirtinumo įspūdį, antra vertus, jį susieti su sklypo laisvo užstatymo morfologija. Architektūrinis pastato sprendimas paryškinamas fasadinių plokštumų skirtingu medžiagiškumu bei strūktūriškai išdėliotomis langų zonomis. Aklinos plokštumos tapybiškai persipina su stiklintų angų išdėstymu, kontrastuodamos su krištolo skaidrumo plokštumomis, sudarydamos charakteringą paviršiaus faktūrą, inspiruota pirminio pjovimo deimanto formos kuri parinkta kaip teatralinės minties ir krištolinės sielos simbolis. Pagrindinis įėjimas pabrėžiamas rodyklės formos konsole, kuri formuoja priedangą nuo kritulių virš įėjimo zonos, vidinė konsolės plokštuma – tai auksinis veidrodis. Nuo prezidentūros ir upės pusės – fasadas skaidrus, ramesnis, atvirai eksponuojantis pagrindinį teatro foje ir „auksinį“ salės tūrį.

PLANINIS SPRENDIMAS

Pastatas projektuojamas taip, kad  patogiai atsiskirtų, tačiau išlaikytų veikiančius funkcinius ryšius tarp zonų: žiūrovinė dalis,  sceninės dalys, gamybinė dalis  bei administracinė dalis. Pagrindinis įėjimas į teatrą sukomponuotas po teatro administracinės dalies konsole, taip suformuojant dengtą teatrališką įėjimą. Siekiant racionaliai paskirstyti žmonių srautus ir sukurti galimybę vienu metu vykti atskiriems renginiams, didžioji (500 vietų) ir mažoji (200 vietų) teatro salės yra išdėstytos skirtinguose lygiuose, turi individualius įėjimus bei atskiras fojė, rūbines, sanmazgų blokus bei bufetus. Reprezentatyvaus pagrindinės salės foje erdvė užima kelis aukštus, šonines sienas juosia foje balkonai, kuriuose numatytos bufetų zonos, aktorių foje (skirta po spektaklio pabendrauti su artistais), erdvės teatro reprezentacijai bei pritaikytos kitiems įvairios paskirties renginiams pvz. valstybinėms šventėms, Naujųjų metų šventimui, Teatro dienos minėjimui ir etc. 
Didžioji ( 500 vietų ) salė betarpiškai jungiasi su dekoracijų paruošimo ir sumontavimo patalpomis. Už pagrindinių salių išdėstytos pagalbinės patalpos, gamybinės patalpos, teatro aptarnavimo rampa ir dengtas ūkinis kiemas, rampos iškrovimo plokštuma yra  iškart už scenos, tame pačiame  lygyje, taip užtikrinamas patogiausias kelias dekoracijų iškrovimui ir įkrovimui.
Gamybinės patalpos turi tiesioginį ryšį su rampa ir ūkiniu kiemu. Į administracines patalpas patenkama per tarnybinį įėjimą, liftu arba laiptais pakylant į administracinius aukštus, kurie formuojami apie  dengtą vidinį atriumą su antra šviesa. Iš administracinių patalpų lengvai patenkama tiek į žiūrovinę teatro dalį, tiek į repeticijų sales, tiek į sceną ar į gamybinę dalį. Projektuojant funkciją, buvo skirtas ypatingas dėmesis atskirti nešvaresnes ir triukšmingesnes gamybines patalpas nuo pagrindinių scenos ir teatro patalpų.
Rūsyje išdėstyta reikiamo kiekio automobilių saugykla. Transporto patekimas į apatinį lygį išspręstas įvažiavimui ir išvažiavimui skirtu pandusu.
Didžiosios 500 vietų salės planas – pasagos formos. Tai yra laiko patikrinta, akustiškai geriausia teatro salės forma, sutinkama geriausiuose pasaulio operos ir dramos teatruose. Salės lubos – išgaubtos kriauklės formos, taip pat siekiant geriausios salės akustikos.
Pagrindinė scena pritaikyta intensyviam teatriniam sezonui. Scenos kairiame šone esančioje „kišenėje“ ir už scenos esančiame ariere galima laikyti sumontuotas stambiagabarites dekoracijas greitam pakeitimui spektaklio metu ar keliems iš eilės spektakliams rodyti. „Kišenė“ ir arieras uždaromi priešgaisrinėmis garso nepraleidžiančiomis žaliuzėmis. Scenos arieras gali būti naudojamas ir spektaklio veiksmui, taip išgaunant 28m bendrą scenos gylį, skaičiuojant nuo scenos veidrodžio.
Scenos ariero gale įrengta antresolė gali būti naudojama galinei projekcinei. Hidrauliniais keltuvais ir elektrinėmis gervėmis (telferiais) pro liukus dekoracijos gali būti nuleistos į rūsyje esančius sandėlius.
Abiejuose scenos šonuose už portalų įrengtos įstiklintos patalpos spektaklį vedančiam režisieriui ir vyriausiajam mašinistui.
Scenoje įrengta orkestrinė duobė. Kai duobė nuleista, dalis jos palenda po scenos grindimis, taip iki 35 m² padidintas plotas leidžia sutalpinti vidutinį orkestrą. Orkestro muzikantų patogumui iškart už orkestrinės duobės įrengta jų persirengimo ir poilsio patalpa.
22 m aukštyje nuo scenos įrengtas erdelis leidžia be vargo užmaskuoti iki12m aukščio galines užsklandas.
Sceninės „dėžutes“ šonuose ir gale įrengtos dviejų aukštų galerijos, į kurias patenkama liftu arba scenos kampuose esančiomis žiūrovinėmis laiptinėmis. Šiomis laiptinėmis galima patogiai pasiekti ir apšvietimo ložes.
Šviesos ir garso operatorių kabinos yra parterio gale, po pirmojo balkono konsole. Užtikrinamas geriausias matomumas ir girdimumas. Pirmojo balkono šonuose yra dvi kabinos tolimajam apšvietimui. Už antrojo balkono, centre – patalpa projektoriui, šonuose – garso ir šviesos aparatinės
Mažoji scena turi savo sandelius, dekoracijos gali būti atgabenamos pro požeminiame garaže esančius vartus. Tuo pačiu keliu gali būti vykdomas ir teatro bufeto aprūpinimas produktais.
Dviviečiai aktorių grimo kambariai įrengti I-ame ir II-ame aukštuose. III-ame aukšte ir rūsyje šalia mažosios salės įrengti grupiniai grimo kambariai. I-ame ir II-ame aukštuose šalia grimerinių yra foje, skirti aktoriams pailsėti prieš ir po spektaklio, susitikti su gerbėjais, kritikais.
Trijose teatro repeticijų ir sporto salėse užteks erdvės besiruošiant premjeroms ir naujiems teatriniams sezonams. Šalia visų jų yra patogūs poilsio kambariai bei rūbinės.
Gamybinės dirbtuvės iškeltos į atskirą gamybinį bloką už pagrindinio pastato tūrio ribų. Tokiu būdu išvengiama bendrų teatro patalpų užteršimo medžio ar metalo dulkėmis, staklių keliamas triukšmas nebetrikdo spektaklių ir repeticijų eigos. Medžio darbų bei minkštųjų dekoracijų gamybos patalpos atskiriamos nuo metalo dirbtuvių ir butaforijos cechų.
Teatro siuvyklos įrengtos III-ame aukšte, jas patogu pasiekti iš abiejų scenų ir visų grimo kambarių, kostiumų sandeliai yra šalia teatro siuvyklų ir rūsyje, lengvai pasiekiami krovininiu liftu.
Visi krovininiai liftai ir keltuvai suprojektuoti atsižvelgiant į maksimalius vidutinio sunkvežimio gabaritus – 6 x 2,4 x 2,4m.
 Teatro muziejus įrengtas cokoliniame aukšte, į jį užtikrinamas autonomiškas nuo žiūrovinių salių patekimas tilteliu per vandens baseiną. Tačiau muziejaus salė neatskiriama nuo žiūrovinio foje, ekspoziciją būtų patogu apžiūrėti ir prieš spektaklį ar per pertrauką. Didelės foje antrame ir trečiame aukšte įgalina  išplėsti ekspozicijas iki rimto dailės parodų centro mastelio.

KONSTRUKCINĖ SCHEMA

Pastato konstrukcinė schema – erdvinės plieninės fasadinės santvaros bei laikančioji plieninė stogo struktūra. Standumo branduolį sudaro teatro salės karkasas ir dekoracijų šachtos sienos/diafragmos.
Perdangų konstrukcija – monolitinė g/b plokštė ant profiliuoto plieninio pakloto ir laikančiųjų metalinių sijų. Konsolinės dalies ir foje perdangos bei laiptai pakabinami prie stogo struktūros.
Konstrukcijų savojo svorio mažinimui numatomi laikantieji profiliai iš anglies plaušo. Konstrukcijų gaisro apsaugai užtikrinti numatomas priešgaisrinis dažymas bei kiti atitinkantys pasaulinius reikalavimus metodai.
Pastatas apšiltinamas moderniomis apšiltinimo medžiagomis su vėjo izoliacija.

PASTATO APDAILA

 Pagrindinis pastato tūris – „kevalas“ –  dengiamas natūralaus balto (marmuro) akmens plokštėmis, montuojamomis prie anoduoto aliuminio
karkasinės sistemos.
„Auksinio veidrodžio“ plokštuma virš įėjimo iš aukso spalva emaliuoto struktūrinio stiklo ir nerūdijančio plieno konstrukcijos su paslėptais tvirtinimais. 
 Fasadų stiklinimui siūlome naudoti pusiau struktūrines aliuminio profilių ir  stiklo paketų konstrukcijas.
Salės tūrio vidaus apdailai  is fojė pusės numatyta panaudoti spalvotoju metalų -poliruoto vario apdailą.

NAKTINIO APŠVIETIMO IDĖJA

Išskirtinė teatro pastato vieta ir paskirtis įpareigoja labai atsakingai parinkti pastato apšvietimo sistemą. Apšvietimą siūloma įrengti kelių pakopų – paprastąjį bei šventinį. Paprastasis apšvietimas – tai sienų plokštumų pašvietimas naktį, prožektoriais išryškinant aklinas sienų zonas bei pašviečiant įėjimo konsolę iš apačios prožektoriais į viršų, baseine numatomį skulptūriniai šviečiantys abstraktūs objektai. Šventinis apšvietimas (naudojamas renginių ir švenčių), kai papildomai šviečia visas teatro foje ir salės tūris, įjungiamas specialus LED apšvietimas ties kiekvienu teatro tūrio langu ir stoglangiu.  Pagrindinio tūrio apšvietimui siūlome naudoti išorinius prožektorius bei LED šviestuvus. Teatro aikštėje numatyta įrengti žemus akcentinius šviestuvus.
 

 

Kviečiame visus Lietuvos architektus teikti darbus rubrikai “SUKURTA LIETUVOJE”!

Skyriuje “Sukurta Lietuvoje” pristatomi: gyvenamieji individualūs namai, daugiabučiai, visuomeniniai pastatai, komerciniai pastatai, administraciniai pastatai, pramoniniai pastatai, multifunkciniai kompleksai, viešosios erdvės, urbanistinės koncepcijos.

• Realizacijos
• Projektai
: užsakyti projektai, konkursiniai darbai, idėjiniai projektai (neturintys realaus užsakovo), studentiški projektai (baigiamieji darbai)

Projekto sukūrimo / realizacijos metai – ne ankstesni kaip 2014.

PROJEKTŲ PATEIKIMAS IR VIEŠINIMAS

Projektas gali būti pateikiamas daugiausia 2 kartus: pirmą kartą kaip projektas, antrą kartą – kaip realizacija. Jei realizacija baigta iki 2010 m., tas pats objektas gali būti pristatomas tik kaip realizacija. Tas pats projektas negali būti pristatomas kelis kartus nuo skirtingų bendraautorių.

Teikiama medžiaga:
• Anketa
• 3-4 iliustracijos: vizualizacijos, maketo nuotraukos, nuotraukos – formatas .jpg (brėžiniai gali būti .pdf formato), rezoliucija min. 200, plotis – min. 600 pikselių (aukštis nesvarbu). Prašome nurodyti pagrindinę iliustraciją (failą pavadinkite „pagrindine“)
• 3-4 brėžiniai (genplanas, pjūvis, planas/ai)
• Kokybiški planšetai .jpg .pdf (konkursiniams darbams)

Prašome pateikti reprezentatyvią medžiagą. Nereprezentatyvi (blogos kokybės iliustracijos, per mažai iliustracijų, neužpildyta anketa) medžiaga nebus talpinama tinklapyje.

Medžiagą siųskite el.paštu info@architektusajunga.lt, arba CD adresu: Kalvarijų g.1, 09310 Vilnius

Kontaktai

Lietuvos architektų sąjunga
Kalvarijų g. 1, 09310 Vilnius, Lietuva

Tel.: (8~5) 275 6483
El. paštas info@architektusajunga.lt

Juridinio asmens kodas: 191934984
PVM mokėtojo kodas: LT 919349811

Plačiau…

Užsiprenumeruokite naujienlaiškį

Archyvai

Atgal