Lietuvos architektų sąjunga

Alternatyva metro ir tramvajui Vilniuje

Pratęsiant diskusiją apie Vilniaus miesto viešojo transporto sistemos gerinimą, mano nuomone, Vilniaus mieste labai tiktų traukinys, kaip Londono Doclands Light Railway (DLR). Tai traukinys, kuris kai kurias atkarpas važiuoja specialiais tiltais, o kai kurias – tuneliais, kaip metro, taip pat ir tiesiog ant žemės esančiais bėgiais ( WWW.DLR.CO.UK)
Londone tik senamiestyje ir aplink ji esančiuose rajonuose metro yra tuneliuose, o toliau, 3, 4, 5 ir 6 transporto zonose metro važiuoja tiesiog ant žemes. DLR tokiuose moderniuose rajonuose, kaip Canary Warf, važiuoja specialiais tiltais, kurie yra nepalyginamai pigiau nei požeminiai tuneliai. Londono pavyzdžiu Vilniuje tunelių ir tereikėtų tik po senamiesčiu.




DLR  traukinio privalumai:


* Bėgiai ant specialių tiltų yra nepalyginamai pigiau, nei kasti tunelius kaip metro. 


* “Oru” važiuojantys traukiniai, kaip, pvz. Canary Warf rajone Londone, yra modernūs.


* Tokiems traukiniams aptarnauti nereikia daug personalo, jie važiuoja be vairuotojo, tad tereikia tik vieno žmogaus kiekvienam traukinyje, kuris yra ir vairuotojas, ir konduktorius vienu metu. Londone DLR aptarnaujantį personalą sudaro tiek žmonių, kiek traukinių,dar keletas darbuotojų dirba valdymo centre Poplar stotyje.  Šių traukinių darbuotojai iki šiol niekad nestreikavo, kai metro streikuoja kasmet.  


* Nereikia bilietų kasų, visi bilietai parduodami automatuose.


* Nereikia įrengti specialių vartų, kurie praleidžia tik su bilietu esancius keleivius, nes visi bilietai yra tikrinami konduktoriaus traukinyje.


* Palankios vystymo galimybės: iš pradžių galima įrengti keleivių išlaipinimo aikšteles trumpesniems traukiniams, veliau be jokiu eismo sutrukdymų tas aikšteles galima plėsti ir prailginti traukinius papildomais vagonais, taip kaip dabar tai daroma Londone.


* Vien statybinių medžiagų sąnaudos būtų žymiai mažesnės, nei metro,  nereikės didžiausią kainos dalį sudarančio tunelių kasimo, taip pat reikės mažiau tokios irangos kaip laiptai, bilietų tikrinimo vartai ir kita.


* DLR traukiniai, šiuo metu vazinejantys Londone, yra labai panašūs į tramvajus ir senesnius metro, bet pradeda važinėti ir naujo modelio DLR traukiniai, kurie atrodo labai moderniai. Esmė yra bėgių sistema, o kokie traukiniai važiuotų – skonio ir biudžeto reikalas.


* Bėgiai, esantys ant tiltų, sutaupo daug erdvės po tiltais, kuri išnaudojama šaligatviams, automobilių stovejimo aikštelėms ir t.t.


*DLR  traukiniai didesnę kelio dalį važiuotų virš žemės, o vasarą, kai oro temperatūra yra aukštesnė nei +30 laipsnių, nekiltų tokios didelės oro kondicionierių poreikio problemos.


* Pirmą tokio traukinio liniją galima nutiesti šiuo metu labiausiai užimtu autobusų ir troleibusų maršrutu, o pradėjus važinėti DLR traukiniams, tą autobusų ar troleibusų maršrutą panaikinti. 4 ar 6 tokie traukiniai, turint omeny, kad jie važiuoja be sustojimų sankryžose ir grūstyse, pakeistų iki 50 autobusų ar troleibusų. Po keleto metų, kol būtų įrengta pirmoji DLR linija, vis tiek daugelį susidevėjusių autobusų ar troleibusų Vilniuje reikėtų pakeisti naujesnias. Mano siūlymu, senus autpbusus ar troleibusus pakeistų DLR traukiniai, ir atitinkamai 50 reikalingų autobusu ar troleibusų lėšas būtų galima panaudoti DLR traukiniams pirkti. 


*Tokio geležinkelio priežiūrai reiktų mažiau lėšų, nei kelių priežiūrai žiemos metu ir išlaidos neprisidėtų prie gatvių dangos priežiūros išlaidų, kaip būtų su tramvajais. 


* DLR traukiniai turi ir tramvajams būdingus privalumus -tai sistemos įrengimo pigumas ir paprastesnė, artimesnė antžeminiam transportui sistema, ir metro privalumus: kur neišvengiamai reikia tunelio, ten jis tiesiamas. Su kitu miesto transportų nesusikertanti sistema leidžia greičiau be trukdymu judėti DLR traukiniams, net ir atokiausius miesto rajonus leidžianti pasiekti per trumpą laiką. Tai miestui suteikia vientisumo – visi rajonai nutolę vienas nuo kito tik minučių atstumu (tokiam nedideliam miestui, kaip Vilnius, šie atstumai gali būti tik iki pusės valandos kelio).  


Mano nuomone, tramvajų tiesti Vilniuje nėra prasmės, nes, pvz., maršrutu Stotis- Santariškės kuo puikiausiai galėtų (už ne ką didesnes sąnaudas) būti nutiestas DLR tipo traukinio linija, kuri prasidėtų ne nuo stoties, bet nuo dešiniojo Neries kranto. Po senamiesčiu iki stoties tereikėtų pratęsti liniją tuneliu ateityje, po to, kai jau būtų išbandyta ankstesnė šios linijos iki Santariškių dalis.


Andrius Kavaliauskas (Grinvičo universitetas Londone, statybų vadybos ir ekonomikos magistrantas)

Rubrika "Nuomonės" skirta architektų bendruomenės, visuomenės atstovų asmeninei nuomonei apie architektūros aktualijas pareikšti. Šioje rubrikoje publikuojami straipsniai atspindi jų autorių poziciją, tačiau nėra oficiali Lietuvos architektų sąjungos pozicija.

Kontaktai

Lietuvos architektų sąjunga
Kalvarijų g. 1, 09310 Vilnius, Lietuva

Tel.: (8~5) 275 6483
El. paštas info@architektusajunga.lt

Juridinio asmens kodas: 191934984
PVM mokėtojo kodas: LT 919349811

Plačiau…

Senąją LAS interneto svetainės versiją rasite adresu old.architektusajunga.lt

Užsiprenumeruokite naujienlaiškį

Artimiausi renginiai

Šiuo metu nėra artimiausių renginai.

Archyvai

Atgal